Czy kontener biurowy można odliczyć od podatku?

Czy kontener biurowy można odliczyć od podatku?

Kontenery biurowe to rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy nie mają możliwości zorganizowania biura w sposób tradycyjny, w budynku lub nie chcą tego robić. Wysokie koszty wynajmu pomieszczeń, brak odpowiednich środków finansowych oraz potrzeba szybkiego przygotowania przestrzeni dla pracowników to częste przyczyny wynajmu lub zakupu tych konstrukcji. Ale czy taką inwestycję można odliczyć od podatku? Wyjaśniamy.

Zalety kontenerów biurowych

Kontener biurowy daje przedsiębiorcy wiele możliwości. Może być wykorzystany wszędzie tam, gdzie szybko trzeba stworzyć odpowiednie warunki do pracy. Mobilne biuro można posadowić w dowolnym miejscu, a jego wnętrze zaaranżować tak, by spełniało wymagania pracowników. To sposób na stworzenie funkcjonalnej i estetycznej przestrzeni do pracy w krótkim czasie.

Biuro zorganizowane w kontenerze ma wszelkie potrzebne udogodnienia jak:

  • ogrzewanie,
  • oświetlenie,
  • wentylacja,
  • a nawet klimatyzacja.

Firmy mają możliwość wynajęcia lub zakupu kontenera z dodatkowym wyposażeniem obejmującym szafki, regały, biurka, wieszaki, lodówkę itp. Kontenery można również łączyć ze sobą, tworząc rozbudowane kompleksy. Mobilne biura są odporne na uszkodzenia mechaniczne oraz zmienne warunki atmosferyczne, dzięki czemu będą służyć pracownikom o każdej porze roku.

Takimi samymi cechami charakteryzują się mobilne zaplecza sanitarne. Przykładowo dobrze wyposażona przyczepa premium może stanąć w pobliżu kontenera i uzupełniać go o funkcję sanitarną.

Amortyzacja kontenera biurowego

Zakup kontenera biurowego to również inwestycja. Dlatego warto zastanowić się, jak rozłożyć koszty w czasie, w kolejnych rozliczeniach podatkowych. Służy temu amortyzacja kontenera, czyli proces zużywania się obiektu. Dzięki uwzględnieniu spadku jego wartości w czasie, inwestor może skorzystać z oszczędności podatkowych.

To oczywiście sprawia, że koszty postawienia takiego obiektu są mniejsze, a jego rentowność się zwiększa. Firma może optymalnie zarządzać swoimi finansami, przeznaczając odzyskane środki na działania w innym obszarze.

Aby kontener podlegał amortyzacji, muszą zostać spełnione określone warunki. Przede wszystkim powinien on zostać zaliczony do środków trwałych przedsiębiorstwa. Kiedy można zastosować odliczenia amortyzacji? Kontener musi być własnością lub współwłasnością podatnika, powinien być kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do użytkowania. Przewidywany czas jego użytkowania musi być dłuższy niż rok. Ważne jest także, by był wykorzystywany na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Podatek amortyzacyjny od kontenera biurowego wynosi 18% na rok. Amortyzacja może być przeprowadzona metodą liniową lub według stawki ustalonej indywidualnie. Możliwa jest też amortyzacja jednorazowa.

Kontener biurowy a podatek od nieruchomości

Zgodnie z przepisami podatkiem od nieruchomości objęte są budynki trwale związane z gruntem oraz obiekty budowlane trwale związane z gruntem lub wodą. Kwestia opodatkowania kontenera może być problematyczna. Niektórzy uważają, że jest on trwale związany z gruntem, jeśli jest umieszczony na fundamentach lub innych elementach konstrukcyjnych uniemożliwiających jego przeniesienie bez uszkodzenia. Inni natomiast uznają, że dzieje się tak, gdy jest przeznaczony do długotrwałego użytkowania w danym miejscu, a jego przeniesienie wymaga poniesienia znaczących kosztów.

Każdy przypadek zaleca się interpretować indywidualnie, zasięgając opinii specjalistów. Przedsiębiorca może też podjąć pewne kroki, by uniknąć opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Niektórzy umieszczają kontenery biurowe na podłożu niezwiązanym z gruntem, np. na płytach betonowych. Rozwiązaniem może być też niełączenie tych obiektów z innymi budowlami.

Kontenery budowlane – wynajem lub zakup

Firmy potrzebujące szybkiej aranżacji przestrzeni biurowej mogą zdecydować się na zakup lub wynajem kontenera. Mobilne biuro spełni wszystkie wymagania, a przy okazji pozwoli sporo zaoszczędzić – to znacznie niższy koszt niż organizacja standardowego biura w wynajętym lokalu.

Każdy przypadek powinien być analizowany indywidualnie – także w aspekcie podatkowym.